Republica Moldova a intrat, pentru prima dată, pe harta unuia dintre cele mai mari festivaluri de artă din lume – Burning Man, desfășurat în deșertul Black Rock din Nevada, SUA. Țara noastră a fost reprezentată prin instalația interactivă „Flute from the Future – Naiul Viitorului”, inspirată de naiul tradițional moldovenesc. Proiectul a fost gândit ca o sculptură sonoră ecologică, menit să îmbine patrimoniul cultural cu tehnologia modernă.
FOTO Moldova participă pentru prima dată la Festivalul Burning Man din SUA
Doar că, odată ajunsă în deșert, lucrarea nu a avut impactul așteptat. În timp ce randările prezentate online promiteau un spectacol vizual impresionant, cu lumini și forme futuriste, realitatea a fost percepută de mulți drept modestă și chiar jalnică.
Bloggerița și jurnalista Dina Zaiaț a discutat cu urmăritorii săi subiectul, publicând zeci de mesaje ironice venite de la ei. „Arată jalnic”, „Parcă e făcut din plastilină” sau „Arată ca pe AliExpress” sunt doar câteva dintre comentariile apărute.
Criticii au subliniat discrepanța dintre „proiect și realitate”, iar alții s-au întrebat unde au dispărut banii din bugetul anunțat de organizatori, estimat la 100.000 de dolari. Într-o postare, Dina Zaiaț a scos în evidență și faptul că o parte considerabilă din fonduri ar fi fost cheltuite pe telefoane și logistică, nu pe partea vizuală a instalației.
„Nici nu-s lipite ca lumea”, s-a remarcat, referindu-se la aspectul modest al țevilor albastre ce compun sculptura.
Totuși, unii participanți au ales să vadă partea plină a paharului. Artistul cherskii_owl, implicat în proiect, a scris că experiența în sine a contat mai mult decât rezultatul final: „Drumul nu a fost ușor, dar pas cu pas am reușit să adunăm moldovenii din toate colțurile într-un singur loc.”
Pe de altă parte, comparația cu alte instalații spectaculoase de la Burning Man, precum structurile imense de lemn, norii negri sau sculpturile luminoase, a amplificat sentimentul că Moldova a pierdut o șansă de a străluci artistic pe scena mondială.