Tot mai mulți copii, în special fete, încep să folosească de la vârste fragede produse cosmetice destinate adulților. Balsam de buze, creme hidratante, dar și creme exfoliante cu retinol sau vitamina C, creme împotriva îmbătrânirii, fonduri de ten și alte produse de machiaj de la branduri fie de adulți, fie prezentate ca fiind pentru copii (dar fără studii), cu ambalaje cu personaje din desene animate, majoritatea la prețuri mari, promovate de fetițe pozate în ipostaze nepotrivite, cu multe filtre, astfel încât să arate perfect. Subiectul a fost abordat de scriitoarea Ioana Chicet-Macoveiciuc pe blogul său „Prințesa Urbană”, după ce a discutat cu doi medici dermatologi, un psiholog pentru copii și un consultant în skincare.
De curând a apărut și trendul cosmeticelor coreene (k-beauty), care promit un ten de sticlă (atât de perfect și strălucitor încât pare transparent). Sunt aceste produse potrivite pentru pielea noastră? Pentru pielea copiilor noștri?
Produsele coreene sunt concepute pentru coreeni, iar preocuparea lor principală este păstrarea pielii cât mai albă, folosind toate metodele posibile de protejarea a pielii de radiațiile UV, plus o mulțime de ingrediente active cu efecte în reducerea hiperpigmentărilor și uniformizarea culorii pielii. – Corina Allan, consultant în îngrijirea pielii
Pe lângă impactul psihologic al expunerii la astfel de conținut, nici impactul asupra pielii nu e de neglijat.
Nu există instituții sau legi care să reglementeze reclama la produse de îngrijire a pielii, e ca în vestul sălbatic: fiecare promovează și vinde ce dorește, cu prețul sănătății pielii multor copii, cu efecte dramatice pe termen lung.
Sursa citată a discutat cu doi medici dermatologi (Olguța Orzan și Mădălina Caraivan), un psiholog pentru copii (Monica Mereuță) și un consultant în skincare în care am mare încredere (Corina Allan) despre ce se întâmplă cu fetițele noastre de 6, 8, 10 ani care consumă conținut TikTok și Instagram despre machiaj, creme, frumusețe, perfecțiune? Ce impact are acest conținut asupra pielii, sănătății, imaginii și stimei lor de sine?
CE SPUNE DERMATOLOGUL?
Din cauza utilizării timpurii a produselor cosmetice, pielea poate deveni sensibilă sau intolerantă la multe produse, iar atunci când chiar vor avea nevoie de produse de machiaj sau de îngrijire, nu vor mai putea folosi mare lucru. Pot apărea alergii, dermatite, iritații la nivelul ochilor. – medici dermatologi Olguța Orzan și Mădălina Caraivan
Dermatologii spun: De ce să folosești de mic creme de care nu ai nevoie și care-ți pot afecta pielea pe termen lung, iar atunci când chiar o să ai nevoie, n-o să mai poți folosi produse, pentru că ai deja o piele sensibilă sau intolerantă, din cauza abuzului de produse?
Dacă vrei să previi îmbătrânirea, trebuie să protejezi pielea de soare. Asta trebuie să le spunem fetițelor noastre. Să își apere pielea de soare folosind creme speciale pentru copii, cu filtre minerale, să mănânce sănătos și să evite produsele cosmetice pentru adulți.
Ce se întâmplă cu pielea unei fetițe care începe să se machieze de foarte devreme?
Pielea poate deveni sensibilă sau intolerantă la multe produse, iar atunci când chiar vor avea nevoie de produse de machiaj sau de îngrijire, nu vor mai putea folosi mare lucru. Pot apărea alergii, dermatite, iritații la nivelul ochilor.
Dacă există probleme gen cicatrici sau semne din naștere care e musai să fie acoperite, pot fi folosite produse dermatocosmetice pentru copii (creme colorate).
Apoi, fetițele trebuie învățate și să se demachieze, cu produse bine alese și cu gesturi delicate, ca să nu-și rănească pielea și ochii (se pare că mișcările mai dure de demachiere pot provoca deteriorări ale corneei).
De ce are nevoie pielea unei fetițe de 10 ani?
De protecție solară când se expune prelungit, o cremă hidratantă dacă pielea e uscată, iar pentru curățare seara, în general apă sau un gel delicat de spălare, fără SLS, parfum, alcool, săpunurile normale afectează flora și PH-ul pielii.
CE SPUNE PSIHOLOGUL?
Monica Mereuță, psiholog pentru copii, spune: O fetiță de 9 ani care se machiază are, cel mai adesea, o nevoie nevăzută de validare, o stimă de sine scăzută. Părintele trebuie să aibă grijă de această nevoie. Poate e și o sexualizare precoce acolo, nu cumva fetița e abordată de bărbați pe internet?
La nivel emoțional, copiii au nevoie să își formeze un sine propriu puternic. El are la bază și explorarea, care poate veni și prin costumare, purtarea măștilor, a fi personaje, aceste elemente fac parte din dezvoltarea jocului, dar și a sinelui unui copil. Când la 4 ani o fetiță este machiată precum mama ei, aici nu vorbim deloc despre joc și dezvoltarea sinelui, cât despre neputința mamei de a pune limite și de a începe explicațiile clare legate de vârstă, nevoi, dorințe!
Le putem vorbi copiilor noștri despre îngrijire încă de când sunt foarte mici.
Despre excese și impactul lor de pe la 4 ani.
Despre machiaje de la 7-9 ani.
Dar aș vrea să menționez un punct de plecare: de ce ne deranjează că fiica noastră de 11-12 ani se machiază precum un adult, dacă la 5 ani o machiam în vulpe, pisica, Barbie și o costumam și toată lumea aprecia asta la ea? Ce am format atunci oare? Ce mesaje a primit acest copil atunci?
Copilul învață că dacă are o față nouă e apreciată. Că aplicând machiaj pe față devine altcineva. Un cinvea mai bun, mai frumos, mai plăcut, mai acceptat, mai apreciat. Aici e linia fină – devine un ceva nou care îl are pe „mai…” în descriere și care o poate face să nu o mai vadă pe ea cea nemachiată.
Sunt și femei adulte care au această dificultate! E cumva o suprapunere de identități! Nu putem să blocăm fetele să experimenteze, dar poate reușim să cadram în ce contexte au voie să facă asta. Poate la niște petreceri ale lor. Poate la niște baluri.
Frumusețea e un concept larg și ar ajuta să nu punem etichete oamenilor, obiectelor, animalelor când copiii sunt mici. Și nici să facem glume între adulți despre cum arătă oamenii: că sunt slabi, grași, frumos, urâți, fără par, scunzi, înalți, etc. Putem spune: „acum eu nu prefer rochia asta. Cred că nu m-aș simți bine cu ea.” „Nu mă văd cu buze roșii că doamna învățătoare pentru că eu sunt mulțumită cu buzele mele rozalii acum!” Frumusețea devine o stare și e extrem de individuală, așa că aș miza pe asta în discuțiile cu copiii!
CE SPUNE SPECIALISTA ÎN SKINCARE?
Corina Allan (Pasagera.ro), specialistă în îngrijirea pielii, spune: Copilul nu are nevoie de toner, ser, esență, booster, tratament, cremă de ochi, machiaj etc. Pielea copilului nu știe ce să facă cu toate aceste ingrediente și cel mai probabil va reacționa negativ, cauzând sensibilizare pe termen lung, dermatite și iritații. În plus, copiii nu știu să citească lista de ingrediente, nu au cum sa înțeleagă dacă un produs e bun pentru ei sau nu.
Glass-skin e doar un trend, așa cum acum 20 de ani erau populare tenul mat și produsele de machiaj cu acoperire foarte mare. Cu siguranță peste 10 ani industria cosmetică o să inventeze un alt trend ca să păstreze consumatorii interesați.
Pentru pielea copiilor, trendurile legate de aspectul final al pielii – strălucitor, mat, luminos, etc – sunt fără sens. Pielea copilului este luminoasă în mod natural și singura preocupare pentru îngrijirea pielii ar trebui să fie sănătatea ei.
Produsele coreene sunt concepute pentru coreeni, iar preocuparea lor principală este păstrarea pielii cât mai albă, folosind toate metodele posibile de protejarea a pielii de radiațiile UV cât și o mulțime de ingrediente active cu efecte în reducerea hiperpigmentărilor și uniformizarea culorii pielii.
Plecând de la o piele foarte albă, fără imperfecțiuni, au dezvoltat conceptul de piele strălucitoare ca o sticlă care reflectă lumina și îl promovează prin intermediul cântăreților de muzică k-pop. Nu au reinventat industria cosmetică, nu există ingrediente noi care să facă pielea să arate ca sticla pe termen lung, este doar o tactică de marketing.
Noi suntem europeni, avem alt profil al pielii, alte preocupări și nevoi. Europenii încă se duc la mare să se bronzeze, iar coreeni folosesc protecție solară de 50 de ani de când a apărut acest tip de produs.
Da, produsele coreene pot să fie potrivite femeilor din Europa, la fel cum produsele australiene pot să fie potrivite. La fel de bine pot să fie complet nepotrivite. Compoziția este cea care contează – ingredientele și calitatea acestora.
Există și formule foarte bune care provin din Asia, în special protecție solară unde au tehnologie avansată de formulare, însă dacă este sau nu potrivit un anume produs nu poți ști înainte să îl folosești.
Evită produse cu parfum (perfume/fragrance), uleiuri esențiale, menthol, alcool denat. și produsele în borcan.
În Europa, în teorie există un set de reglementări pentru reclamele cosmeticelor pentru a preveni inducerea consumatorilor în eroare (sursa). De exemplu, nu poți face afirmații gen: cel mai bun produs pentru pete fără să ai dovezi care să ateste acest lucru și nu poți spune despre produs că nu este testat pe animale când niciun produs de pe piață nu este testat pe animale.
Problema cu produsele K-Beauty este la respectarea acestor reglementări europene și problema în general în industria cosmetică este preponderența mare a produselor contrafăcute.
În teorie site-urile de cosmetice nu vând minorilor, dar în practică este imposibil legal să se verifice vârsta cumpărătorilor. Poate o legislație mai bună în această direcție ar fi de ajutor.
Pielea unui copil nu este matură și nu este pregătită pentru a procesa ingrediente active care acționează la nivel celular. Ingredientele active anti-aging sunt concepute pentru a repara probleme cauzate de daunele solare, care nu există pe tenul copilului: riduri, pete, lipsa fermității, etc.
Ingredientele active sunt de multe feluri și în funcție de concentrație au efecte diferite – un adolescent cu acnee poate folosi retinol 0.1% pentru a reduce erupțiile, iar un adult cu semne avansate de îmbătrânire poate folosi retinol 1% pentru a reduce ridurile și petele.
Pe tenul unui copil nu sunt potrivite produsele formulate cu concentrații mari de ingrediente active, dar există și produse care pot fi folosite de adulți și copii, de exemplu produsele de curățare sau produsele cu protecție solară.