Marina Cârnaț insistă că nu a avut niciun feedback negativ de la clienții programelor cu aloe vera

Aloe Vera sunt produsele companiei Forever Living, vândute în Moldova în special de influenceri cu mii de urmăritori pe Instagram. Compania folosește marketingul de rețea sau multilevel marketing (MLM), atunci când banii se fac nu doar din vânzări, ci și din recrutarea altor vânzători. Anume de aceea acest tip de vânzări a devenit specific influencerilor – oameni care își cresc numărul de urmăritori pe rețelele de socializare, inclusiv prin concursuri, le câștigă încrederea, iar un procent mic devin cumpărătorii lor. Pentru a obține rezultate, unii dintre ei creează programe de slăbit sau „detoxifiere” cu meniuri drastice, dar care includ aceste produse. Moldova.org a stat de vorbă cu mai mulți oameni care au interacționat cu produsele și programele Aloe Vera, cu reprezentanți ai companiei Forever Living Moldova, dar și cu experți în nutriție ca să aflăm ce se ascunde, de fapt, în spatele programelor de slăbire și detox.

Printre produsele Forever Living găsim și programele despre care vorbește Violeta. În categoria „Controlul greutății” pot fi identificate câteva pachete destinate scăderii în greutate: DX4 – programul de patru zile destinat „resetării și reechilibrării corpului”; C9 și F15 – programele de scădere în greutate de 9 și 15 zile. Mai mult, conform informațiilor de pe site-ul companiei din mai multe țări găsim mențiunea că programele DX4, C9 și F15 nu sunt potrivite copiilor, femeilor însărcinate, celor care planifică o sarcină și celor care alăptează.

Compania Forever Living funcționează conform modelului de marketing de rețea, cunoscut și ca network marketing sau multilevel marketing. Multilevel marketing (MLM) este o strategie de vânzări în care membrii sunt recompensați nu doar pentru vânzările pe care le fac personal, dar și pentru vânzările realizate de persoanele pe care le-au recrutat. În esență, fiecare persoană care se alătură afacerii devine parte dintr-o rețea mai mare, și câștigurile lor depind de rezultatele întregii rețele. Marketingul de rețea este controversat și adesea comparat cu schemele piramidale. Această comparație apare în special atunci când cea mai mare parte a profiturilor ajunge la membrii din vârf, lăsând foarte puțin pentru restul participanților. Suspiciunile survin și când o companie pune accentul pe recrutarea de noi membri, în loc să se concentreze pe vânzarea efectivă a produselor.

De multe ori cumpărătorii sunt adăugați în grupuri pe Telegram, unde primesc instrucțiuni și feedback despre procesul prin care trec. Mai multe persoane ne-au spus că influencerii preferă să comunice prin mesaje vocale. În urma căutărilor, Moldova.org a găsit aproximativ 40 de conturi pe Instagram care promovau produsele Aloe Vera. 23 dintre acestea aveau de la 1000 de urmăritori până la 290 de mii.

Una dintre cele mai populare influencere promotoare de Aloe Vera din Moldova este Marina Cârnaț, mamă a nouă copii și soția avocatului Teodor Cârnaț. În luna iulie a acestui an, Marina Cârnaț a publicat o imagine pe paginile ei de socializare în care anunța că a obținut titlul de Sapphire Manager în cadrul companiei. Aceasta are 290 de mii de urmăritori pe Instagram, acolo unde își promovează afacerea.

Andreea*, care a preferat să-și păstreze anonimatul, ar fi aflat despre programul cu Aloe Vera de pe pagina de Instagram a Marinei Cârnaț. La început se gândea că ar putea vinde produse, dar prețul ridicat a determinat-o să renunțe.

Mai târziu, potrivit Andreei, ea ar fi decis să apeleze la Marina Cârnaț pentru un program de slăbire pe care să-l încerce chiar ea, ca să dea jos cele câteva kilograme cu care a rămas după naștere. „Ea mi-a insuflat încredere.[…] Mă uitam des la ea și o admiram.” Andreea ar fi cumpărat un program de 30 de zile la prețul de 150 de euro.

„Primele zile trebuie să bei doar produsele lor, pe urmă se include câte o masă, un smoothie, ceva foarte ușor.” Pentru că-și alăpta bebelușul de șapte luni, i s-ar fi spus că ar putea face unele excepții, adică să mănânce „câte o mânuță de hrișcă și trei bucățele de broccoli fiert sau trei bucățele de conopidă la aburi”.

După câteva zile de la începerea programului, Andreea spune că a început să se simtă rău. Avea simptome de vomă, greață, lipsă de energie și amețeli. Tot atunci ar fi observat că bebelușul stătea mult mai des la sân și era agitat.

„Eu n-am reușit să țin programul mai mult de două săptămâni. Dar eu trișam, după smoothie mai beam câte un ceai sau puteam să mai mănânc un fruct. Îmi coceam un cartof. Măcar ceva, eu nu puteam, așa de tare tremuram. Nu puteam să mă concentrez pe copil, mă simțeam foarte rău”, își amintește Andreea cu un nod în gât.

Speriată, Andreea ar fi anunțat-o pe Marina Cârnaț despre modul în care se simte. Aceasta ar fi asigurat-o că „ies toxinele din corp și reacția e normală”. „Pe grupul comun de Telegram, cu peste 1000 de membri, nu am văzut niciun mesaj negativ. Și eu nu înțelegeam de ce numai eu așa mă simt.” Andreea povestește că ar fi primit de la Marina mesaje vocale, în care încerca să o convingă că așa e la început și că ar trebui să țină programul o lună, apoi să facă un curs de 45 sau 69 de zile.

În una dintre ultimele discuții, când femeia a decis că nu mai vrea să continue programul, Marina ar fi anunțat-o că nu-i va returna banii, apoi ar fi blocat-o pe rețelele de socializare.

„Eu am slăbit cu 4 kg, dar probabil n-am slăbit datorită produselor cu Aloe Vera, dar din cauza deficitului caloric”, spune ea. Aproape pierduse lactația. „Atunci am fost așa absentă și în familie, și pe social media, și în general. Nu aveam energie deloc, aveam un tremurici strașnic, îmi amețea capul. Încă așa stare nu am avut niciodată în viață.” Andreea spune că până la urmă și-a revenit, dar a adăugat la loc kilogramele pierdute. Într-un final, se simte „rușinată și prostită” în fața soțului și a familiei.

Contactată telefonic de Moldova.org, influencera Marina Cârnaț a declarat că programele alimentare pe care le promovează sunt elaborate de specialiști, nutriționiști și medici din echipa sa, care ajută oamenii să se pună „pe calea cea dreaptă”. Mai mult, Marina adaugă că nu a avut niciun mesaj sau feedback negativ de la clienții săi care au încercat programul.

„Ceilalți care scriu că asta e minciună nu sunt în echipa mea personală. […] Eu am mii de persoane deja clienți, nu am niciun feedback negativ. Cu toată responsabilitatea o spun.”

Marina spune că peste o mie de persoane au trecut programul ei și niciuna dintre ele nu s-ar fi plâns de efectele negative pentru sănătate. Întrebată dacă a blocat pe cineva, aceasta ne-a spus: „Nu este adevărat. Eu personal nu am așa ceva. Să demonstreze, cu nume, prenume. Să vedem conversația și atunci o să vedeți că nu este adevărat.”

Marina Cârnaț mai spune că nu toți cei care comercializează produsele trebuie să fie influenceri.

„Asta niciodată n-a fost o regulă sau cerință. Dimpotrivă, de la zero toți începem offline. Absolut nimeni nu începe online. Deci trebuie să ai o experiență cu produsele, trebuie să simți pe pielea proprie, pe organismul tău să înțelegi ce înseamnă asta cu adevărat”, a declarat Marina Cârnaț.

Articolul integral, cu istorii ale mai multor victime și opiniile specialiștilor, poate fi citit aici.

Noutăți

Exclusiv

Vedete

Sărăcie

Video

Spion