„Calitatea nu are pașaport!” Povestea genților produse în Moldova și vândute pe vitrinele Prada și Burberry

Acum 35 de ani, trei frați – Tudor, Pavel și Gheorghe Tanas – au pornit o afacere de familie într-un mic atelier din Chișinău, cu doar 18 angajați, cusând primele genți din stofă pentru intermediari străini, în special italieni. Astăzi, companiile lor sunt nume recunoscute în industria europeană a articolelor din piele, iar gențile lor ajung în vitrinele unor branduri internaționale de lux precum Prada, Montblanc sau Burberry, demonstrând că în Republica Moldova se poate crea marochinărie de top la standarde internaționale, scrie zdgust.

„Am pornit fără bani, fără experiență… doar cu dorința de a munci cinstit”, își amintește Tudor Tănase, singurul dintre cei trei fondatori care mai este în viață.

Începuturi: primele genți cusute în familie, alături de frați și soțiile lor

Frații Tănase au construit compania pas cu pas, cu multă muncă și familia mereu alături. „Primele genți le-am cusut cu soțiile, cu frații, cu prietenii. Fabrica noastră a fost mereu o familie mai mare”, povestește Tudor.

Despre fratele său, Pavel, care a decedat recent, în 2025, cei apropiați își amintesc una dintre expresiile lui preferate: „Calitatea nu are pașaport.”

În 2005, compania se afla în pragul colapsului din cauza numărului redus de comenzi. Totul s-a schimbat însă la o expoziție internațională, când frații Tanas au atras atenția brandului italian The Bridge. Pavel Tanas, fratele fondator decedat în 2025, obișnuia să spună că acela a fost ultimul tren. Dacă nu reușeau să semneze acel contract, probabil nu mai exista TiTiTi&C.

Peste 700 de angajați și 7000 m2 de producere

În perioada de glorie, companiile au ajuns să aibă peste 700 de angajați și 7.000 m² de spațiu de producție, cuprins în două clădiri industriale moderne.

Capacitatea lunară de producție ajungea la:

  • 4.000–5.000 genți
  • 40.000–50.000 portmonee
  • 1.000–15.000 serviete

Pandemia COVID-19 a redus semnificativ comenzile, iar ulterior instabilitatea cauzată de războiul din Ucraina a dus compania într-o perioadă critică, cu mai puțin de 80 de angajați. În prezent, datorită implicării generației tinere, fabrica a revenit la 160 de angajați.

„Când vezi portmoneele tale în vitrine la Montblanc sau Burberry, îți dai seama că Moldova poate. Nu suntem mai prejos decât nimeni în lume, spune Tudor Tănase.

 Produsele cu ciclu complet de producție în Moldova sunt etichetate „Made in Moldova”. Etichetarea finală depinde însă de originea materialelor și de reglementările internaționale aplicabile brandurilor.

Compania trece anual prin audituri tehnice și sociale, iar controlul calității se realizează în patru etape, fiecare produs fiind verificat și de client. Pavel Tanas obișnuia să spună că în lumea brandurilor de lux nu există „merge și așa”, există doar perfecțiune.

Sursa foto: zdgust.md

Noutăți

Exclusiv

Vedete

Sărăcie

Video

Spion